![]() |
||||
:: Pradžia Boba su smegenais tinka į žmonas, o visos kitos tik seksui |
Bybio prasmių kismas (praeities, dabarties bei ateities apžvalga) Žvelgiant iš dabarties taško galima stebėti fenomenaliai iškreiptą bybio sąvokos suvokimo tendenciją. Šią mūsų apžvalgą išprovokavo didžiuliai neatitikimai dabartinės žmonijos sąmonės lygmenyje, kalbant apie bybį kaipo apie tokį. Todėl pagrindiniai šios apžvalgos tikslai būtų tokie:
1.Bybio, kaipo tokio, sąvokos apibrėžimas Pati sąvoka “Bybis” (dar sutinkama kitaip – ”Bybys”) jau numato
problematišką jos pačios analizės galimybę. Šią sąvoką galima priskirti tai
pačiai sunkiai apibendrinamųjų pagal prasmę sąvokų grupei, kuriai priskiriamos
ir tokios sąvokos kaip “gėris”, “grožis”, “meilė” ir panašiai. Ar esate kada
nors pabandę nupasakoti, kas yra gėris? Jei taip, tai jums bus nesunku suprasti
aukščiau išsakytą teiginį. Žinoma, prasmės plotmėje yra šioks toks palengvinimas
– juk ir gėris, ir grožis, ir visos kitos panašios sąvokos neturi apčiuopiamo,
daiktinio atitikimo mūsų realiame pasaulyje, jos egzistuoja tik sąmonės
lygmenyje, o mūsų analizuojama sąvoka tokį atitikimą turi. Tačiau, atsiribojant
nuo daiktinio pasaulio – juk sąvokos jame neegzistuoja ! – visos anksčiau
išsakytos mintys taip pat lieka teisingos, tad problema, kaip ir sąvoka,
išlieka. Iš minčių, išsakytų, kaip dar pamatysite, vėliau, bus aiškus ir dar
vienas sunkumas: bybio sąvokos prasmės kisme atsiranda dar viena didelė problema
– šiuolaikinis individas, nepriklausomai nuo lyties, bybio sąvoką asocijuoja su
daiktine-fiziologine jos reikšme, todėl yra labai sunku (o gal ir neįmanoma)
transcenduoti ją iškeliant į sąvokų lauką. Kiekvienas atskiras individas suvokia
šią sąvoką tik pagal daiktiškąją jos prasmę – ir kaipgi kitaip! Taigi, ar 2.Semantinės sąvokos kilmės istorijos apžvalga Žmogus visada turėjo nenumaldomą norą suvokti daiktus ir jiems
priskirti reikiamus apibrėžimus. Noras apibrėžti mūsų regimojo bei neregimojo
pasaulio daiktus privertė jį sukurti ir bybio semantinę sąvoką. Istorija nutyli,
kaip pirmykščiai žmonės savo pirmykšte kalba išreikšdavo bybį, tačiau galima
spėti, kad būtent tada egzistavo tikroji bybio, kaipo tokio idėja. Kodėl galima
daryti tokią prielaidą – paklausite jūs. Pažvelkime į tokį paprastą pavyzdį:
dabartiniai individai, kurie, reikia pasakyti, nedaug kuo skiriasi ir nuo
anksčiau buvusiųjų, nepriklausomai nuo lyties bybio sąvoką sutapatina su
daiktiniu jos atitikmeniu, nesvarbu kaip – teigiamai ar neigiamai - jį
vertindami. Tačiau jų tapatinimas jau yra apibrėžtas egzistencinio patyrimo ir
jie iš patirties žino, kaip reikia apibrėžti bei suvokti sąvoką. Tačiau
žvelgiant į kūdikius, galime stebėti tikrą, nesugadintą sąvoką – juk jie dar
nežino, kas yra tas bybis, kaip jis atrodo, ir jiems yra visiškai nusispjauti, Keitėsi amžiai – keitėsi ir prasmių laukai. Kuo daugiau žmogus
sužinodavo, kuo daugiau jis įsisąmonindavo, tuo labiau bybio sąvoka prarasdavo
savo tikrąją prasmę. Kada bybio semantinės sąvokos atsirasdavo įvairiose
kultūrose – sunku nustatyti, nes galima remtis tik rašytiniais šaltiniais, o jie
yra visiškai netinkami mūsų apžvalgai, nes rašytinės kalbos istorija neatitinka
šnekamosios kalbos istorijos. Negi ateinančių laikų istorikai, perskaitę vieno
kokio nors įžymaus šių laikų rašytojo darbus, kuriuose dažnai minimas žodis “zxcvviuyttr”, Reziumuojant šią dalį, galima pasakyti, jog aš, sakydamas “Semantinės sąvokos kilmės istorijos apžvalga” turėjau vienintelį tikslą – parodyti semantinės sąvokos kitimo tendenciją, kuri tiesiogiai priklauso nuo egzistencinio patyrimo lauko plotmės. Tuo ir baigsime pirmąjį šios apžvalgos etapą. 3.Sąvokos prasmės nustatymas bei apibrėžimas Tęsdamas savo dėstymą, dar kartą noriu pabrėžti, kad pati sąvoka “bybys” yra problematiška ir išplaukia iš egzistencinio patyrimo lauko. Kadangi atsiribojimas nuo šio lauko yra galimas tik metafizinėje plotmėje, turėdamas omenyje “bybio” sąvoką aš pabandysiu ją paaiškinti ne transcendentine prasme, o šio pasaulio sąvokomis. Taigi: pats bybys yra ganėtinai apčiuopiamas daiktas, jei suprantate, ką noriu pasakyti, todėl paaiškinti, kas tai yra gali kiekvienas, netgi šio “daikto” ir neturėdamas. Tačiau tai yra tik paprasti, kasdieniški apibrėžimai. Netgi tada, kai bybys yra aiškinamas kaip ryšys su kosmosu bei kitomis metaforomis, tai neleidžia atitrūkti nuo subjektyvaus pojūčių bei suvokimų lauko. Žinoma, šitokie metaforiški apibrėžimai rodo tik aukštesnį personos išsivystymo lygį, sugebėjimą pakilti virš vulgarybių sferos, tačiau taip apibrėžiantieji bybį neišaiškina tikrosios jo prasmės, o tik eina išsiaiškinimo keliu. Nepretenduoju būti pranašu ar išminčiumi, lygiai taip pat nežadu pats atitrūkti nuo subjektyviosios realybės, nes tai ganėtinai sunku, o šiuo atveju net ir neįmanoma, bet pabandysiu sekti man priimtiniausiomis skeptikų tradicijomis, papildydamas jas taip jiems to trūkstančiu produktyviu mąstymu. Kas yra bybys? Iš dalies atmetant visas teorijas ir darant proekciją į švarų protą, tai yra tik dalis manęs. Kadangi aš esu visuma, o bybys yra tos visumos dalis, tai aš negaliu egzistuoti kaip visuma, jei tos dalies nebūtų. Todėl bybio apibrėžimas yra vaikikai paprastas: bybys yra visumos dalis. Atmetant visas spekuliacijas, kad tai yra svarbiausia, nuostabiausia ir t.t. ir pan. dalis, lieka akivaizdus faktas: visumos dalis su visais iš šio fakto išplaukiančiais atributais. Ši visumos dalis negali egzistuoti atskirai. Ginčytinas teiginys – pasakysite jūs. Taip, ginčytinas, tačiau ginčytinas tik iki tos ribos, kai suvokiama, kad ši visumos dalis neturi savyje tiek gyvybinės jėgos, kad egzistuotų kaip savarankiška visuma. Atsargiai! Nesupraskite neteisingai: gyvybinė jėga mano prote egzistuoja ne kaip fiziologinis apibrėžimas, o kaip galimybė iškilti virš egzistencinio lauko ir daryti įtaką metafizinei suvokimo esmei. Be to, reikia daryti takoskyrą tarp sąvokos prasmės ir jos semantinio lauko suvokimo. Semantinė “bybio” sąvoka egzistuoja kaip atskira visuma, tačiau žvelgiant į jos prasmę drąsiai teigiu, kad, kalbant apie “bybį”, tokia visuma neįmanoma. Lieka aiškus teiginys: bybys yra visumos dalis su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis. Kaip pamatysite vėliau, tai ir yra centrinis civilizacijos nuosmukio atskaitos taškas. 4.Sąvokos prasmės kitimo tendencija bei galimos jos priežąstys Remiantis teiginiu, kad bybys yra visumos dalis, daroma
prielaida, kad ši dalis, kaip ir pati visuma (N.B. neužmirškite – tai yra
personali visuma, t.y. aš, kaipo toks, esu visuma: ŽMOGUS=VISUMA) gali keistis.
Besikeičiant nors vienai iš visumos dalių, keičiasi ir visa visuma, todėl
keičiantis “bybio” sąvokos prasmei, pati visuma taipogi neišvengiamai kito.
Nenusibelsime į senuosius geruosius laikus, nes tai nieko produktyvaus mūsų
diskusijai neduos. Pabrėšime tik pagrindinius faktus: iš vizualiosios istorijos
galima daryti prielaidą, kad bybys buvo suvokiamas kaip visumai užbaigti
reikalinga dalis ir jis pats buvo traktuojamas daugiau ar mažiau teigiamai.
Bėgant laikui, šis supratimas traukėsi iš žmonių sąmonės ir jo vietą užėmė
mažiau pozityvus šios sąvokos suvokimas. Žvelgiant iš šių dienų perspektyvos,
tai ir buvo prasidedąs civilizacijos, kaip visų visumų visumos, nuosmukis. Juk
negatyviai galvojant apie bybį, kaip apie visumos dalį, pati visuma irgi tampa
neigiama, todėl Žmogus tampa blogiu, suteršta, suvulgarinta visuma. Man keista
matyti, kai dabartinis žmogus, |
|||
© 2004 (1999) Blevyzgos.lt | Visos teisės (tipo) saugomos |